Geit uit eigen tuin - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Anne Harteman - WaarBenJij.nu Geit uit eigen tuin - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Anne Harteman - WaarBenJij.nu

Geit uit eigen tuin

Door: anneharteman

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 November 2011 | Oeganda, Jinja

Hoi lieve allemaal!
De laatste keer ben ik mijn blog geëindigd met ons bezoek aan Soweto en wat voor impact dat op mij had. Ik was er twee dagen behoorlijk emotioneel van. Ik probeerde krampachtig iets briljants te bedenken of in ieder geval iets waarmee ik deze mensen zou kunnen helpen. Niet dat ik dacht het armoede probleem even op te lossen in mijn eentje, maar toch kon ik aan niks anders denken en me er rot over voelen dat ik niks deed. Inmiddels zijn we een paar dagen verder en leer ik er beter mee omgaan. Ik heb er veel met Jorien over kunnen praten, omdat zij er anders in stond dan ik. Ook hebben we er goed over kunnen praten met Willem en Paul. Ik vertelde hoe ik me voelde, over de machteloosheid en het onrecht. Paul begreep heel goed wat ik bedoelde, maar hij zei dat ik niet mijn hoofd moest breken over een oplossing of iets dergelijks, want die is er niet. Hij zei dat het enige dat je kan doen voor deze mensen is er voor ze zijn, maar dat je niet iemand gelukkig kan maken als je dat zelf niet bent. Dat is waar. Als ik deze mensen voor even hun ellende wil laten vergeten, moet ik dat zelf ook kunnen. Ik moet de lieve vrolijke kindergezichtjes koesteren, en niet te veel stil staan bij hun toekomst. Door er met Willem, Paul en Jorien over te praten, heb ik het verdrietige gevoel wel kunnen doorbreken. En nu maar proberen vast te houden!
Afgelopen zaterdag was een hele leuke dag. Die dag zijn Jorien, Paul en ik met Robert, de vier straatjongens en nog wat anderen van Mpummede naar de Bujangali falls gelopen. Dat is iets meer dan tien kilometer. De jongens hadden het allemaal heel erg naar hun zin. Jorien en ik hebben geprobeerd met iedereen een beetje in contact te komen. Met de een gaat dat wat makkelijker dan de ander, maar je merkt dat alle jongens het ontzettend leuk en interessant vinden dat ze aandacht krijgen.
Ik vroeg tijdens het lopen aan één van de jongens hoe hij op straat terecht was gekomen. Hij vertelde dat zijn stiefvader hem en zijn broers slecht behandelde en dat hij op een gegeven moment niet anders kon. Helaas kon ik hem niet altijd even goed verstaan, want het Engels van de Afrikanen verschilt nogal van het onze en niet alle jongens spreken ook even goed Engels. Ik heb er met hem over gepraat, zo goed als het ging, en ik had het idee dat hij het wel fijn vond om er over te praten. ’s Avonds vroeg ik aan Paul of ik het allemaal een beetje goed had begrepen. Paul gaf me toen een map met de dossiers van de jongens, waarin zij beschreven hoe ze op straat terecht zijn gekomen. Dat is heftig. Die jongens hebben heel wat meegemaakt. Ik ben blij dat ik me een beetje heb kunnen inlezen in hun situatie. Zo word ik er aan herinnerd dat ik mijn aandacht goed moet proberen te verdelen en niet naar diegene toe moet trekken die het makkelijkst praten. Ook vind ik het wel fijn dat ik in het vervolg weet en begrijp wat ze me vertellen, ook al versta ik ze dan niet altijd even goed.
Gister zijn Jorien en ik over gegaan naar Mpummede. Paul en Willem zijn door het bestuurd in het gelijk gesteld. Mpummede is een kleine gemeenschap waar allerlei ‘soorten’ mensen wonen. Er woont een familie, dus er lopen heel wat kleine kinderen rond (jippie!), maar ook hulpbehoevende mensen als geestelijk gehandicapten en natuurlijk de straatjongens. En nu Jorien en ik ook dus! Het is een hele gezellige bedoeling. Je werkt allemaal samen: jong en oud, Mzungu en Ugandees. Gister hebben we bijvoorbeeld met een aantal mensen op een heel groot zeil maïs ‘gepeld’ (maïs van de kolf afgehaald). En dan doe je er niet één of twee, maar daar ben je een hele ochtend zoet mee. Het is heel gezellig werk, alleen ik merk wel dat mijn Mzungu handjes er nog even aan moeten wennen. Blaren!
Ons huisje is heel knus. We hebben een kleine woonkamer, badkamer, keukentje en slaapkamer. We hebben het vandaag een beetje ingericht met de spulletjes die we hebben. Ik ben wel tevreden met het resultaat! Ik kan hier wel tweeënhalve maand vertoeven.
Deze week gaan we dus eindelijk aan de slag! Het kriebelt heel erg om te beginnen. Ik vind het ook wel fijn om een beetje structuur te krijgen: lekker Hollands, ik weet het. De dinsdag en de vrijdag werken we met de straatjongens en de maandag gaan we lesgeven op de crèche. We beginnen met één dag op de crèche, omdat het nogal intensief schijnt te zijn. Misschien breiden we het nog uit, maar dat weten we nog niet. We gaan waarschijnlijk ook werken in de mobiele kliniek vlakbij, waar pillen worden uitgedeeld. Hoe het precies gaat lopen weten we nog niet precies. Ik heb in ieder geval heel veel zin om aan de slag te gaan. Het wordt tijd om onze witte handen uit de mouwen te steken.
Soms voel ik me even onzeker. Dan denk ik: hoe kan ik, iemand met zo weinig levenservaring, deze mensen helpen? Hebben de mensen hier wel iets aan mij? Hoe kan ik iets inbrengen in maar twee maanden tijd? Het is werk dat nooit af komt en daardoor heb je wel eens het gevoel dat hetgeen dat je doet onbetekenend is, zeker als je er maar voor zo korte tijd ben. Maar het volgende moment kan ik het heel goed relativeren en dat denk ik: ik ben er en dat is genoeg. Ik doe mijn best en ik doe wat ik kan.
Ik probeer te leren en te genieten van alles wat hier zo anders is. Zo eet ik geit uit eigen tuin, stap ik af en toe onder een koude douche, koken we voor het eerst zonder water en licht, verbrand ik door zonnefactor 30 heen en was ik mijn kleren in regenwater. Ik ben in ieder geval heel dankbaar dat ik hier ben en dat iets van een totaal andere wereld meekrijg.

  • 01 November 2011 - 13:39

    Astrid, DARE2GO:

    Fijn te lezen dat je goed met Jorien, Willem en Paul over de dingen kunt praten waar je mee zit. Succes in de creche en met de straatjongens.
    Groetjes,

  • 01 November 2011 - 14:02

    Annette:

    Hoi Anne,
    Wat leuk om je zo te kunnen volgen en te zien en "horen" wat je daar allemaal meemaakt. Ik vind het werkelijk fantastich wat je daar doet!
    Zoals jij schrijft, zie ik het allemaal zo voor me. Het lijkt mij ook erg heftig om te zien dat de mensen daar het zo arm hebben. Je ziet het wel op tv maar dat is toch anders dan dat je er zelf zo boven op zit. Het is fijn te horen dat je de mensen daar blij kunt maken met er alleen al voor ze te zijn, ze aandacht te geven en naar ze te luisteren.
    Gelukkig is het huisvestingsprobleem opgelost. Het lijkt me heel leuk om zo met de bewoners verschillende dingen samen te doen. Zo leer je de mensen des te sneller kennen.
    Ik hoop dat je nog een hele fijne tijd daar zult hebben en ik wens je heel veel succes en plezier met het werk. Ik kan me voorstellen dat het kriebelt om te gaan beginnen. Daarvoor ben je tenslotte ook gekomen.
    Groetjes van Annette, ook namens Harold, Martijn en Tamara

  • 01 November 2011 - 17:27

    Mama:

    Smaakt dat wel geit??? Ik vind het griezelig klinken "geit uit eigen tuin".
    Is wel iets anders dan wat ik doe met de geiten uit het Hertenkamp.

  • 01 November 2011 - 17:56

    Pap:

    fijn dat je kunt beginnen.
    succes en groetjes aan Maria en Hida en geef die kleine rechts een knuffel van mij. ook groetjes aan Jorien, Paul en Willem en allemaal

  • 01 November 2011 - 18:14

    Oma Annie:

    dinsdag 1 nov.Hallo lieverd nou ik heb je reisverslag gelezen.Fijn dat je een leuk meisje aan Jorien bij je hebt.En wat lees ik daar heb je geitenvlees op was dat wel lekker?nou ja dat zal wel anders had je het niet opgegeten. Nou lieverd ik vind het in ieder geval fijn dat je het goed naar je zin hebt dat is een helel opluchting voor Oma heel veel liefs van Oma en degroetjes en lekkere kusjes van Oma en doe Jorien ook de groetjes van mij ik wens jullie het allerbeste Doei tot de volgende keer .

  • 01 November 2011 - 20:07

    Tante Anja:

    Hoi hoi, alles goed daar hoor ik. Lekker geitje gegeten? haha .. moet er zelf eerlijk gezegd niet aan denken. Maar ja, ander land is andere cultuur. Heel veel plezier in het komende werk wat je gaat doen, wij lezen graag jou en joriens verslagen hierover. Groetjes en xxxxjes van ons. Doeiiiii Ome Marco Tante Anja Sara en Iris

  • 01 November 2011 - 21:58

    Bianca:

    hey anne,

    het klinkt allemaal zo indrukwekkend. kan niet wachten tot de 19e !

    tot snel!!

  • 01 November 2011 - 22:10

    Martin En Joannet:

    Hoi anne, het blijft leuk om van 2 mensen het verhaal te lezen en gelukkig zet jij er nog wat (prachtige !!) fotoos op. dat helpt om het beeld te versterken. Ik mis alleen de foto van de geit,
    Wij zijn blij dat jullie op je vaste stek zitten en wensen jullie veelwijsheid, plezier, en sterkte.

  • 02 November 2011 - 13:05

    Tessa:

    Lieve zus! Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven. Ben zo trots op jou! Vind het wel moeilijk dat je daar bent omdat ik weet wat voor ellende je ziet en wij er even niet voor je kunnen zijn om een arm om je heen te slaan. Gelukkig zit je mooi in je huisje daar. Heel veel succes meisje. Liefs en een dikke kus je zus!

  • 02 November 2011 - 13:57

    Mirjam (zus Jorien):

    Hoi Anne,

    Ik vind het zo leuk dat ik jou verslag en die van Jorien kan lezen. Jullie maken wat mee daar! Ik geloof dat je stiekem al heel wat geleerd hebt daar en dat kan niemand je afnemen! Geniet ervan (en van de geit ;))

    Groetjes Mirjam

  • 04 November 2011 - 12:45

    Anne:

    Iedereen weer bedankt voor jullie leuke reacties! Het uploaden van de foto's in de laatste keer mislukt, dus vandaar dat er maar twee op staan. Ik zal ze er één dezer dagen opnieuw proberen op te zetten. Is misschien ook wel leuk voor jullie om te zien hoe we ons huisje hebben ingericht!

  • 04 November 2011 - 13:43

    Laura:

    Smaakte het naar shoarma? (a)

  • 04 November 2011 - 21:51

    Tante Ot En Thijs :

    Hoi Anne ,Wat vinden wij het onwijs goed wat jij daar in Oeganda begonnen bent met Jorien ,wat een wereld van verschil zeg met ons landje van melk en honing , wat fijn dat jullie hen nog vaak zo blij kunnen laten zijn in hun omstandigheden ! En wat fijn dat je ouders en oma`s en vrienden cq bekenden van jullie belevenissen op de hoogte kunt laten zijn ! Wij hoorden tijdens ons kaartmiddagje afgel.Dinsdag van oma Annie over jullie,ze was er zo vol van ! ik moest toen ik thuis kwam , gelijk de pc opstarten ,want ze dacht dat wij dan gelijk konden kijken naar jou belevenissen en jullie mooie foto's,maar toen hebben we maar even met tante Anja contact gehad , die heeft mij toen wegwijs gemaakt om op deze manier met je mee te leven !

    liefs knuffels van ons

  • 05 November 2011 - 18:36

    0ma Annie:

    hallo lieverd van me .het is zaterdagavond 7 nov. 19.20 uur. Ik ben net thuis want ik ben lekker wezen wokken met Anja. Marco. Sara. en Iris het was erg lekker hoor.
    Is alles goed met jou nou dat zal wel he. Mama had een bericht gisteren van jou gehad en toen ze het gelijk op mijn laptop overgezet wat is dat tegenwoordig toch allemaal knap he de techniek gaat toch wel erg ver he. Wat mooi toch he . Je snapt niet dat dit allemaal zo kan . Ik heb nog nooit zoveel op de computer gezeten als tegenwoordig maar ja ik heb dit ook nooit zo gedaan maar ja Anja heeft mij dit geleerd en ik heb daar nu meer interesse voor gekregen. Ik ben wel blij dat nu met jou kan comminiceren. Nou lieverd ik hoop dat je met de kinderen het leuk hebt. Hoe gaat het met de Engelse les aan de kindjes snappen ze het wel een beetje daar moet je natuurlijk veel geduld voor op kunnen brengen he.Nou schatje heel veel liefs en groetjkes aan jou en Jorien , Tot de volgende date.Groetjes en veel kusjes van mij. Doei;;;;;;;;;;;;.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 21 Sept. 2011
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 41682

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage Madrid

17 Oktober 2011 - 29 December 2011

Mijn reis naar Oeganda

Landen bezocht: