A very happy birthday it was! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Anne Harteman - WaarBenJij.nu A very happy birthday it was! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Anne Harteman - WaarBenJij.nu

A very happy birthday it was!

Door: anneharteman

Blijf op de hoogte en volg Anne

26 Oktober 2011 | Oeganda, Jinja

Hallo allemaal!
Hoe is het daar in ons koude kikkerlandje? Hoewel we in het regenseizoen zitten, schommelt het hier zo tussen de 25 en de 30 graden, gok ik. We hebben wel één keer in de zoveel tijd ’s avonds heftige regelval en onweer, maar overdag is het over het algemeen droog. En snikheet!
Het is geloof ik ook voor het eerst in 20 jaar dat ik mijn verjaardag heb gevierd met volop zonneschijn in plaats van regen. Ik heb een onvergetelijke verjaardag gehad! Ik werd ’s ochtends door Jorien wakker gezongen met ‘Lang zal ze leven’ (met gitaar!). Jorien had wat slingertjes voor mij opgehangen en ik kreeg bij het ontbijt van Willem en Paul een typisch Oegandanees Happy Birthday-houtsnijwerkje kado. Een goed begin dus!
Om de rest van de dag leuk in te vullen zijn we naar de Itanda falls en Bujangali falls geweest. Dit zijn niet echt watervallen, maar meer stroomversnellingen. Maar daarom niet minder mooi! Het was prachtig. Ik heb er echt van genoten. Heerlijk rustig en hele mooi natuur. Ik heb het geprobeerd op camera vast te leggen, maar dat krijg je nooit zo mooi op een foto als in het echt.
’s Avonds hebben Jorien en ik pannenkoeken gebakken. We hadden ook Robert, Bkali en het broertje van Bkali uitgenodigd om kennis te maken Hollandse keuken. Volgens mij viel het wel in de smaak. Als toetje kreeg ik nog een cake met kaarsjes. Dat maakte het helemaal af!
Ik heb alles bij elkaar dus een super leuke verjaardag gehad. Ook dankzij de lieve berichtjes van het thuisfront. Het doet me goed om te zien dat iedereen aan me heeft gedacht, ook al ben ik zo ver van huis. Ik heb deze dag ook veel aan jullie gedacht. En niet alleen deze dag natuurlijk, ik denk heel veel aan thuis.
Zondag zijn Jorien en ik samen met Willem en Paul naar de kerk geweest. Het was die dag een feestelijke dag voor deze kerk, en dat was te zien. Wat een leuke mis! Het was heel anders dan een Nederlandse kerkdienst. Die zijn vaak nogal somber. Maar dit was echt een feestje! Het mooiste vond ik toch wel het gospelkoor. Op het moment dat zij begonnen te zingen kreeg ik kippenvel van mijn tenen tot aan mijn kruin. Het was zo helder, zo zuiver! Dit in combinatie met dansers en Afrikaanse trommels, maakte het echt leuk om naar te kijken en te luisteren.
Jorien en ik zijn gisteren voor het eerst naar de crèche geweest in Kimasa. Zodra wij over verhuisd zijn naar Mpummede gaan wij daar 2 dagen in de week werken. We werden hartelijk ontvangen op de crèche. De kinderen zongen een aantal liedjes voor ons die ze hadden geleerd, zo ook ‘Poesje miauw’ en ‘Vader Jacob’ vertaald naar het Engels. Super leuk! Jorien en ik hebben ze daarna ‘Bird are you still alive’ (Papagaaitje leef je nog) geleerd. Het was nog best wel een klus, want het waren zo’n 50 kinderen. Het was soms nogal moeilijk ze onder controle te houden, maar het was wel heel leuk om te doen! Ik denk dat ik het wel leuk ga vinden om les te geven aan de kleintjes. Ik heb al wat Engelse lessen bedacht. Ik hoop dat dat aanslaat.
Er is alleen nog een klein probleempje wat betreft onze intrek in Mpummede. De partner van Willem en Paul in Mpummede heeft zonder overleg onze kamer verhuurd aan een ander Nederlands stel, terwijl hij wist dat wij zouden komen. Dit Nederlandse stel heeft de huur al voor een half jaar vooruit betaald en ze willen er niet weg. Willem en Paul zijn het er absoluut niet mee eens. Morgen komt het bestuur bij een en gaan ze over de probleem vergaderen. Willem en Paul hebben er alle vertrouwen in dat wij daar uiteindelijk wel gewoon terecht kunnen. Maar goed, we wachten dus nog even af!
Vandaag was een heftige dag voor mij. Willem heeft ons meegenomen naar Soueto. Dit is een hele arme wijk. We stopten bij een schooltje met jonge kinderen. Toen de kinderen doorhadden dat er blanken in de auto zaten, stormden ze de lokalen uit renden achter de auto aan en begonnen ze te schreeuwen en te juichen: Mzungu, mzungu! Jorien en ik stapten uit en meteen vlogen de kinderen je aan alle kanten om je middel en probeerden ze je op allerlei manieren aan te raken. We hadden we aan elke arm en elk been zo’n 5 kinderen hangen. We wisten niet wat ons overkwam! Ik geloof dat nog nooit iemand zo blij is geweest om mij te zien! Ik zag een aantal kinderen voelen aan mijn armen, om mijn witte velletje nader te inspecteren. We werden min of meer meegesleurd de school in en ook daar werd er weer uitgebreid voor ons gezongen. Willem, Jorien en ik hebben ook nog even een optreden weggegeven met het liedje ‘In de manenschijn’. Na ongeveer een half uurtje namen we afscheid en trokken we de sloppenwijk in.
Wat ik heb gezien kan ik moeilijk onder woorden brengen. Het was echte armoede. Het is een dorpje van kleihutjes en golfplaten huisjes. Ik heb een stellage gezien van een huis dat gebouwd werd: dit waren een aantal houten palen aan elkaar getimmerd. Daartussen werd dan klei gestopt en dat was het. De mensen daar hebben niks. Geen water, geen elektriciteit, weinig voedsel. Ook nauwelijks grond waarop ze eventueel zouden kunnen verbouwen. Het enige wat ze kunnen maken is pure alcohol vanuit suikerriet. Hier verdienen ze weinig aan en is dan ook veelal voor eigen gebruik om hun problemen even weg te drinken, zo vertelde Willem mij.
Zoals gebruikelijk vroeg ik een vrouw: ‘How are you?’. ‘We’re not fine as you can see’, zei ze tegen mij. Dat kwam hard aan. Als ik de beelden weer voor me haal, de foto’s bekijk en ook nu ik het zo opschrijf, merk ik hoe veel moeite ik er mee heb om het te accepteren. Ik voel me enorm machteloos. Ik kan het niet veranderen, ook al wil ik nog zo graag. En hoewel ik dan juist zou moeten koesteren wat ik heb, kan ik mij op dit moment niet anders dan schuldig voelen. Schuldig omdat ik wél kan ontsnappen aan deze armoede. Simpelweg door in de auto te stappen en er van weg te rijden. Hoe oneerlijk is dat?
Deze dag heeft me niet onberoerd gelaten. Ik voel zoveel onrecht. Hoe kan deze armoede bestaan in deze tijd? Ik kan er niet echt goed mee om gaan, dat merk ik wel. Ik hoop dat ik snel leer om het los te laten. Voor nu is dat nog even moeilijk.

  • 26 Oktober 2011 - 15:38

    Laura:

    Lieve Anne,

    Weer een prachtig verhaal! Ik ben blij om te lezen dat je zo'n mooie verjaardag hebt gehad!

    Wat je omschrijft is echt heel ontroerend. Ik snap je gevoel van machteloosheid maar wat jij doet is al zo ongelofelijk knap, jij onderneemt iets wat heel veel mensen niet durven en nooit zullen doen. Jij kan een lach op de gezichten van die kinderen toveren alleen al met jouw aanwezigheid. Dat is iets waar je, je absoluut niet schuldig over hoeft te voelen, daar moet je juist enorm trots op zijn.

    Ik hoop echt voor jullie dat die andere Nederlandse mensen snel maken dat ze wegkomen... hoe durven ze?! Jullie hebben er al het recht op.

    Nou lieverd, geniet van de tijd daar! Kijk naar de mooie- maar ook naar de minder mooie dingen. Sla ze op in je geheugen maar durf het negatieve gevoel ook los te laten.

    En oja, zou je dat kleine meisje dat op die kruk zit voor mij mee willen nemen? Die past vast wel in je koffer, toch?

    Ik hou van je, x.

  • 26 Oktober 2011 - 16:14

    Papa,mama En Ted:

    hoi meisje, wat heftig allemaal. We hebben het hier al moeilijk met het zien van die beelden, maar je doet goed werk. We sluiten ons helemaal aan bij het verhaal van Laura. Fijn dat je zo'n leuke verjaardag heb gehad. We zagen ook dat je een mooie houten ketting om had. Wij krijgen jou smsjes niet allemaal binnen en jij die van ons??? Nou veel liefs en we e-mailen weer. kussen van KELLEN

  • 26 Oktober 2011 - 17:36

    Joannet En Martin:

    Hoi Anne en Jorien,

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Fijn dat ons Jorien mooie slingers heeft opgehangen.
    En leuke foto"s. Volgens mij hebben wij geraft over de Bujangari falls.
    We hopen dat het snel geregeld wordt met jullie huisvesting. Maar...ook dat is Afrika.
    Het ga jullie weer goed en groeten aan ons Joriememans

  • 26 Oktober 2011 - 17:58

    Oma Annie:

    woensdag26 0ktober 20.00 uurhallo lieverd ik heb je reisverslag gelezen leuk dat6 je zo,n fijne verjaardagheb gehad .wat een leuke kindertjes schatjes hoor. je hebt al een hoop gezien als ik zo lees trek het je a.u.b. niet zo aan je kunt hier niks aandoen alleen de tijd dat je daarbent kun ze je liefde geven en lief voor ze zjin maar ja daar twijfel ik niet want zo ben je want je bent voor ons hier ook altijd lief het is tehopen dat je gauw jullie appartement krijgen want dat zou jammer zijn als dat niet zo is.maar dan zullen ze wel iets voor jullie hebbendat ook goed is nou lieverd ik heb weer een poosje met je kunnen schrijven en wat van jou kunnen lezen dat vind ik erg fijn anne vind je het niet knap van mij dat ik zo met jou kan comminiceren. ik hoop dat er niet te veel taalfouten inzitten dan mijn excuses hiervoor want oma is ook de jongste niet meer he. Nou schat heel veel liefs van oma en de groetjes aan Jorien.Heel veel kusjes van OmaAnnie en ik hou heel veel van jou. Dag lieve schat Doei tot de volgende keer kusjes oma

  • 26 Oktober 2011 - 18:05

    Tessa:

    Lieve, lieve zus! Wat een prachtig verhaal heb je geschreven en wat een foto's! Ze ontroeren me echt enorm. Als je het meisje op de kruk voor Laura meeneemt, kan je dan misschien voor mij dat jochie met z'n handje op z'n hoofd meenemen? Wat een cutie! Ik ben zo ontzettend trots op wat je daar doet dat kan ik niet in woorden omschrijven. Probeer het gevoel van machteloosheid een klein beetje los te laten, besef dat wat jij daar doet al een enorm verschil maakt voor de mensen daar. Pas goed op jezelf meisje, groeten aan Jorien. Love you! kus van je zus

  • 27 Oktober 2011 - 08:56

    Anne Harteman:

    Wat een lieve reacties allemaal! Ik hoop dat ik de situatie in Soueto (volgens mij schrijf ik t wel verkeerd) een beetje goed onder woorden heb kunnen brengen. Het was ook inderdaad heel erg aangrijpend. Ik heb me de hele dag heel erg emotioneel gevoeld. Gelukkig kan ik er met Jorien heel goed over praten, die heeft me opgevangen toen ik t echt even moeilijk had.
    Oma wat ontzettend leuk dat u ook reageert! Ik vind het zeker heel knap en heel erg leuk om te lezen. Bedankt oomie!
    Jullie allemaal bedankt voor de lieve reacties. Ik hou ook van jullie xxx

  • 27 Oktober 2011 - 09:18

    Kees:

    Als ik die foto's van dat schooltje zie kan ik eigenlijk niet zeiken dat de apple computer van €1500 traag is bij mij in de klas..

  • 28 Oktober 2011 - 19:49

    Oma Annie:

    vrijdag 28 0kt. 21.30 uur.Hallo lieverd is alles goed met je? dat zal wel he dat nemen we maar aan.je had een leuk verslag gemaakt .nou hier gaat alles ook goed. Ik heb allen een griepprik gehad en toen kreeg vreselijke pijn en jeuk in mijn onderbenen vanaf de knie tot onder aan mijn enkels dat was ,s avonds toen ben ik ,snachts om 01.00uur nog naar ziekenhuis gereden omdat daar altijd een dokter zit.Nou toen heb ik 3 pilletjes gekregen hij dacht dat een of ander allergie was en inderdaad de jeuk ben ik kwijt allen is het net of ik mazelen op mijn benen heb zitten maar vooruit maar dat zal ook wel overgaan.Nou schatje ik hoop dat jij het goed naar je z\in hebt en let goed op he ook met wat je eet hoor.want we hebben daar niks aan als je ziek zou worden. nou ik zou zeggen ik hoop dat alles goed met je gaat en dat je het goed naar je zin hebt.en een leuke en goede vriendin hebt aan Jorien.De groetjes aan Jorien en heel veel liefs van Oma ik denk veel aan je . Dag schatje van me Doei en kusjes van mij Oma Annie.

  • 30 Oktober 2011 - 17:01

    Sarah Drenth:

    Hee Anne,

    Heb ik zomaar jouw weblog gevonden op de website van Dare2go!

    Ik hoop echt dat je het naar je zin hebt (maar zo te lezen wel!), ondanks alle nare en verschrikkelijke dingen die je ziet (en zult zien)

    Nog heeel veel plezier, en ik zal je weblog wel blijven lezen

    Xx

  • 30 Oktober 2011 - 18:27

    Sara:

    Het is fijn om te horen dat je een leuke verjaardag hebt gehad. Het ziet er naar uit dat je het toch naar je zin hebt. :) Ik mis je wel hier hoor, het kikkerlandje. Ik ben benieuwd naar je volgende reisverslag.
    Veel liefs, Sara.

  • 31 Oktober 2011 - 19:40

    Oma Annie:

    hallo lieve anne alles goed met je nou hier is ook alles oke hoor. ik ben vanmiddag weer gezellig koffie wezen leuten in de stad want het is maandag 31okt. Ik heb nog met Nel en Ans gesproken over jou dat je zo,n mooi reisverslag had geschreven.Mama enTessa hebben het vorige week druk gehad ze zjin allemaal spullen wezen kopen voor Tessa flatje.Ze hebben alles al voor elkaar allen de vloer zijn ze nog niet helemaal geslaagd 'leuk he. nou lieverd het beste toegewenst en tot de volgende keer .groetjes en kusjes van Omie Doei schat.

  • 01 November 2011 - 10:58

    Anne:

    Hoi oma, ik ben blij dat het goed gaat en dat het beter gaat met die uitslag! Dat is wel heel vervelend geweest. Ik vind het leuk om zo wat dingetjes te lezen over wat jullie allemaal aan het doen zijn. Leuk dat u ook kan reageren. Heel veel liefs van mij terug en kusjes en knuffels. I love you omie! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 21 Sept. 2011
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 41684

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage Madrid

17 Oktober 2011 - 29 December 2011

Mijn reis naar Oeganda

Landen bezocht: