Mzungu! How are you? - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Anne Harteman - WaarBenJij.nu Mzungu! How are you? - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Anne Harteman - WaarBenJij.nu

Mzungu! How are you?

Door: anneharteman

Blijf op de hoogte en volg Anne

20 Oktober 2011 | Oeganda, Jinja

Hallo allemaal!
Bij deze mijn eerste blog vanuit Oeganda! Jorien en ik zijn hier inmiddels alweer vier dagen. De tijd gaat snel! En toch voelt het alsof we er al veel langer zijn, omdat we op een dag best wel veel doen. We vermaken ons in ieder geval prima!
Afgelopen maandag hebben we afscheid genomen van het thuisfront en Nederlandse bodem ingeruild voor de rode zandgronden van Afrika. We vlogen eerst van Amsterdam naar Istanbul en vervolgens, na een tussenstop van 2 uur, door naar Entebbe. We hadden wat vertraging, dus we kwamen later aan dan verwacht. Omdat het ’s nachts nogal gevaarlijk is om hier auto te rijden, hebben we de eerste nacht geslapen in een hostel in Entebbe. Na een (opnieuw) korte nacht zijn we doorgereden naar Jinja. Tijdens deze rit zagen Jorien en ik voor het eerst Afrika bij daglicht. We waren allebei ontzettend onder de indruk van de mooie mensen, de mooie natuur en de mooie kleuren, maar ook van de tegenstellingen vergeleken met het westen. Het is zo ontzettend anders! Dat weet je wel als je er aan begint, je kent de foto’s en de plaatjes, maar toch maakt het heel veel indruk als je het zelf ziet. Kom even langs zou ik zeggen :)!
Nu zitten we bij Willem en Paul in huis. We verblijven hier ongeveer een week, om even te wennen. Willem en Paul vinden het belangrijk dat we onze rust nemen, om alles te leren kennen en te laten bezinken, voordat we aan de slag gaan. Zij weten uit ervaring dat deze nieuwe omgeving een aanslag is op het lichaam en dat je daar ziek van kan worden als je niet rustig aan doet. Het kriebelt heel erg om aan de slag te gaan, maar aan de andere kant is het ook wel leuk om eerst het een en ander te zien van de omgeving en de mensen.
De eerste dag hebben we allereerst lang uitgeslapen. Dat was wel even nodig! De rest van de dag hebben we het ook rustig aan gedaan. We hebben kennis gemaakt met Bkali en Robert, die werken voor Willem en Paul rondom huis. Dat zijn hele vriendelijke jongens. Later die dag heeft Paul ons even meegenomen naar Victoria Lake. Onderweg kwamen we zulke lieve kindjes tegen! Ze keken ons in eerste instantie heel verlegen aan, maar toen ik vroeg ‘How are you?’ begonnen ze te lachen van oor tot oor. Ik gaf één van de kindjes een box en toen waren ze helemaal niet meer bij ons weg te slaan. Ze hobbelden achter ons aan, pakten onze handjes vast en vroegen om nog meer ‘boxen’ en ‘high fives’. Ik word er nog steeds helemaal blij van.
Gisteren zijn Jorien en ik de dag begonnen met yoga. Jorien doet aan yoga en had een aantal oefeningen meegenomen. Daarna zijn we met Bkali en Robert even het dorp ingelopen. Nog weer later op de dag heeft paul ons meegenomen naar Jinja town, en ons de belangrijke plekken gewezen op de mainstreet. ’s Avonds zijn we lekker uit eten geweest, dus dat was ook weer een geslaagde dag!
Vandaag hebben we een city tour gedaan. Niet zo een zoals in grote steden in een grote bus langs de highlights van de stad, maar met de benenwagen naar de arme wijken van Jinja. We zijn eerst naar een plek geweest waar metaal werd bewerkt. De mensen daar vonden het geweldig om Mzungus te ontvangen. We werden bij iedereen naar binnen geroepen om er bij te komen zitten en om foto’s te maken. Ze vonden het heel leuk om met een Mzungu op de foto te gaan. Eén jongen vond het heel leuk om mij zijn werk te laten doen, dus ik heb ook nog even op een metalen schaal staan rammen. Ik ben trouwens ook door deze jongen ten huwelijk gevraagd. Rustig maar hoor mam, ik heb ‘nee’ gezegd :).
Verder hebben we tijdens deze citytour nog over een lokale markt gelopen en nog langs een industrieterrein. Het was een wandeling van ongeveer wel 3 uur. We hebben veel van Jinja gezien!
De Oegandesen zijn heel vriendelijk. Je wordt wel aangestaard, maar zodra je groet (Djeebale!) en je vraagt hoe het met ze gaat, dan praten ze vrolijk terug. Het wordt van je verwacht dat je vraagt hoe het met iemand gaat, anders is het onbeleefd.
Maar hoewel de Oegandesen heel vriendelijk zijn als je tegen ze praat, voel je je toch een buitenstaander. Je weet ergens wel dat ze vaak aardig tegen je zijn voor het geld. Zeker niet altijd, maar wel vaak. Bijvoorbeeld de jongens van onze leeftijd, die ons proberen te verleiden. Als je dan een praatje met ze maakt, kijken ze je heel lang en doordringend aan en proberen ze met een verleidelijke glimlach en de standaardzin “You are so beautiful” je telefoonnummer los te peuteren.
Ook tijdens de city tour hadden we soms van deze situaties. De city tour werd geleid door Gotfried, een Oegandese jongen. Je merkte af en toe wel dat andere Afrikanen hem in het Lugande dingen nariepen, die op ons sloegen. Soms vertaalde hij het en dan waren het dingen als: “Hé Gotfried, je moet met één van Mzungus twee aanpappen”. Gelukkig was Gotfried daar het type niet na, hij was heel serieus bezig met de tour. In dit soort situaties voel ik me dan best wel in de maling genomen. Dan voel ik me echt een Mzungu.
Leuk is anders, maar het is niet zo dat ik daar erg veel moeite mee heb. Het is nu eenmaal niet anders. Geef ze eens ongelijk? Ik ben al lang blij dat het niet moeilijk is om in contact te komen met de lokale bevolking. En bovendien, straks als wij een vaste woonplaats en werkplek hebben, dan kun je toch beter iets op bouwen. Dat komt vanzelf, daar ben ik van overtuigd!

  • 20 Oktober 2011 - 13:19

    Marlous:

    Hee lieve Anne!

    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en dat jullie het naar jullie zin hebben. Het klinkt nu al super gaaf wat je gezien en gedaan hebt. Ben benieuwd naar wat jullie nog meer gaan meemaken en zien. Maak maar veel foto's!
    Doe je rustig aan met de jongens?;)

    Liefsxxx

  • 20 Oktober 2011 - 13:36

    Astrid, DARE2GO:

    Hoi Anne,

    De aankomst was goed te lezen in je weblog. Fijn te horen. Geniet van je tijd daar en doe Willem en Paul de groeten,

    groetjes,

  • 20 Oktober 2011 - 14:07

    Jan En Frederiek:

    Hey Mzungu, Super dat het goed gaat met je en dat je al wat kennis heb gemaakt met de bevolking en al de huwelijks aanzoeken afslaan he.

    XXXX Jan en Frederiek

  • 20 Oktober 2011 - 14:23

    Daphne:

    Anneeee!

    Wat leuk om te lezen wat jullie tot nu toe al gedaan en gezien hebben! Fijn dat jullie nu even een week hebben om alles te verkennen en bekijken. Ben benieuwd naar je foto's als ik deze foto zie! Pas goed op elkaar en geniet!

    xxx

  • 20 Oktober 2011 - 15:43

    Marco:

    fijn dat je het nu al druk hebt met alle bezienswaardig heden maar dat trouwen moet je maar vergeten dat doe je hier maar haha...leuk dat we je zo kunnen volgen maar zorg ook dat je voldoende rust neemt en krijgt liefs van ons allemaal xxxx

  • 20 Oktober 2011 - 16:15

    Sara:

    Lieve Anne, ik ben echt blij dat je het naar je zin hebt. Gelukkig is het leuk daar. En van die jongen, als je gaat trouwen doe het maar hier want ik wil er bij zijn! Ik wens je nogmaals super veel plezier en ik ben benieuwd naar je volgende reisverslag!
    Kusjes Sara.

  • 20 Oktober 2011 - 16:17

    Tessa:

    Lieve zus! Wat een leuk verhaal. Niet op de Oegandese mannen ingaan he, want je weet het :P. Geniet van je rust, nu heb je de kans om veel dingen te zien. Take care! Kus je zus

  • 20 Oktober 2011 - 16:33

    Iris:

    Hoi Anne.
    Ik vind het leuk dat je het naar je zin hebt. En ik vind het nog steeds niet leuk dat je bent gegaan want ik mis je echt heel erg. En toen ik gisteren met Gwen aan het praen was begon Gwen ineens te huieln omdat ze je miste en ik moest toen ook bijna huilen.Maar niet te vroeg gaan trouwen hè want daar wil ik dan wel bij zijn.Maar ik moet korfballen doei.En toruwens vorige week heb ik er 2 gescoord en het hielp ik dacht aan jou. Groetjes :Iris

  • 20 Oktober 2011 - 21:42

    Luna:

    oo my god an wat leuk om te lezen allemaal!! ik kan het me bijna niet voorstellen dat jullie daar echt zijn! supergaaf :) fijn dat jullie nu ff rustig aan kunnen doen en hierna lekker aan de slag gaan, zou ook niet kunnen wachten!
    ik moest jullie een fijne reis wensen van een vaste klant bij de hema, die ik vanavond tegenkwam en die las dat bordje wat we op de luchroom hebben staan van jullie.
    heeeeel veel plezier daar en ik verheug me alweer op je nieuwe verhaal :)

    xxx luna

  • 21 Oktober 2011 - 08:50

    Fleur:

    Hee anne!

    Wat supertof om de eerste verhalen te lezen. Ben blij dat jullie het goed naar je zin hebben :D Ik wacht natuurlijk met spanning af hoe jullie het straks gaan vinden op het project.. Veel succes nog daar (gezellig met al die jongens, goed voor je ego :P) en groetjes aan Jorien! ;)

    xxx

  • 21 Oktober 2011 - 11:02

    Kees:

    An echt geweldig, mooi wat je nu al allemaal bereikt hebt. Ik weet nog wel dat je zat te zeuren dat je geen partner had, en nu zit je er gewoon. Tijden gaan snel! ;)

    Spreek je gauw!
    x

  • 21 Oktober 2011 - 16:22

    Thuis:

    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag meisje. Fijne dag morgen!!!
    dikke kussen van ons

  • 21 Oktober 2011 - 21:19

    Laura:

    Super verhaal, Mzungu! Jeetje, Anne, je bent wel echt een enorme Mzungu hoor! Check die beeeeeeenen. Haha, nee hoor grapje :p Komt alleen omdat de gene naast je op de foto absoluut geen Mzungu is. Ik vind het echt een leuk woord: 'Mzungu'

    Oja, zou je...heel misschien... zo'n lief klein kindje voor mij mee kunnen nemen in je koffer?

    Veel plezier (ook morgen) en doe je de groetjes aan Jorien?!

    XXX

  • 21 Oktober 2011 - 23:01

    Mirjam (zus Jorien):

    Lieve anne,

    Wat leuk dat ik ook jou verhaal kan lezen en zo ook wat meer over jorien weet en wat jullie doen.van die huwelijkse verzoeken heeft ze bijvoorbeeld niet verteld ;). Maar heel veel plezier daar!en geniet ervan.

    Groetjes mirjam

  • 22 Oktober 2011 - 09:19

    Mama,papa En Ted:

    Van Harte gefeliciteerd meisje met je 20e verjaardag. Fijne dag en laat je verwennen. Ik hoop nog wat van je te horen en we nemen hier een gebakje vanavond om toch een beetje je verjaardag te vieren. dikke kus van ons allemaal

  • 22 Oktober 2011 - 12:21

    Oompje En Tant:

    He Lieffie van harte gefeliciteerd met je verjaardag maak er wat van vandaag ook al zijn we er niet bij. Groetjes aan Jorien van ons. Heel veel kusjes doei doei...
    Marco anja sara iris

  • 22 Oktober 2011 - 12:24

    Oma Annie:

    Hallo lieverd van harte gefeliciteerd met je verjaardag (tante Anja heeft dit geschreven, wist allemaal niet hoe het moest) groetjes en kusjes xxxxxxx hou heel veel van je xxxxxxxx

  • 22 Oktober 2011 - 12:57

    Sara:

    Lieve Anne, van harte gefeliciteerd met je 20e verjaardag! Helaas kon je er niet bij zijn, maar je zult het ook wel vieren in Afrika hoop ik, haha.

    xxxxx

  • 22 Oktober 2011 - 13:08

    Iris:

    Hoi Anne,
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag. Jammer dat je er niet bij kan zijn. Je bent nu al 20 jaar geworden 10 jaar verschil tussen ons. Ik ben woensdag naar Veenedaal geweest en heb hele leuke kleren en schoenen ik denk dat jij ze ook wel leuk vind, maar ik ga weer
    Groetjes: Iris

    P.S ik wil dat je nu alweer terug komt.

  • 22 Oktober 2011 - 13:35

    Anne:

    Dankjewel voor jullie felicitaties allemaal! Ik mag dan wel niet in Nederland zijn, in gedachten zijn jullie wel altijd bij mij! Ik hou van jullie x

  • 22 Oktober 2011 - 17:00

    Oma Annie:

    Gefeliciteerd met je verjaardag poepie. Ik hoop dat je het naar je zin hebt. Heb je daar ook een leuke verjaardag gehad? Ik mis je wel hoor.

    Kusjes en veel liefs van oma. En de groetjes ook aan Jorien ook al kent oma die niet. En ik hoop dat jullie het erg naar je zin hebben.

    Groetjes doei.
    Ik hou heel veel van je.

  • 22 Oktober 2011 - 17:10

    Marco:

    Hee Anne.
    Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Nog veel plezier daar en kom weer gauw terug.

    Groetjes : Marco.

  • 22 Oktober 2011 - 21:34

    Dana:

    He Mzungu!
    Nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag, in Nederland is die nog niet voorbij! Toch nog maar even zo, want ik weet niet of je m'n sms op je Nederlandse nummer hebt ontvangen. Ik vind het super leuk om te lezen hoe het daar is. In korte tijd al zoveel gedaan en gezien! Voor nu nog even een paar dagen goed van de rust en het land genieten en daarna lekker aan de slag! Je zou wel staan te popelen! Dikke verjaardagskus & gelijk ook een nachtzoen, weltrusten!

  • 24 Oktober 2011 - 15:44

    Oma Truus:

    oma zit naast mij en wenst jou veel liefs en je moet goed op jezelf passen.

  • 25 Oktober 2011 - 14:40

    Oma Annie:

    hallo anne lieverd van me.het is nu dinsdag middag 16.00uur en ik dacht zal eens even wat laten horen van mij hoe is het eten daar smaakt het wel een beetje en ben je met het werk begonnen is het wel leuk ?enwarm zeker he,en de woongelegenheid is het een beetje schoon.op de fotowaren hetwel leuke kinderengroetjes van oma en ik denk aan jou .dag lieve schat .pas goed op he / doei tot horens kusjes van oma annie en de groetjes aan jorien bay.

  • 25 Oktober 2011 - 16:49

    Martin En Joannet:

    Hoi anne,

    Helaas, je zit nog niet helemaal in ons systeem en daarom is je verjaardag ons ongemerkt voorbijgegaan. Maar alsnog van harte gefeliciteerd. Wij nemen aan dat jij als oudste goed voor Jorien zal zorgen. We hopen dat jullie het samen keigoed naar jullie zin hebben en wij zijn reuze benieuwd naar jullie verhalen,

    Liefs Martin en Joannet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 21 Sept. 2011
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 41678

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Stage Madrid

17 Oktober 2011 - 29 December 2011

Mijn reis naar Oeganda

Landen bezocht: